Позиция на ПП „Зелените“ по концесията на летище София

„Летище София“ ЕАД ще остане без никакви пари, след като плати дълг от 40 млн лева, присъден от Арбитражния съд в Париж на кувейтския Фонд за развитие, който е ремонтирал летището, но не е получил парите си – за това алармира министър Ивайло Московски през миналата седмица. Затова транспортното министерство спешно търси концесионер, заяви Московски.

ЗЕЛЕНИТЕ сме категорично против концесионирането на летище София, като смятаме, че финансовото му състояние не предполага компанията да се намира в сериозна криза, дори и след като плати задължението си. Според отчета на дружеството към края на 2011 година то разполага с парични средства от над 111 млн лева, значително над дълга към кувейтския фонд. Печалбата на летището за същата година е 12 млн лева.

Освен това, видно от отчета на един национален превозвач (собственост на групировката ТИМ), той дължи на столичния аеропорт над 25 млн лева летищни такси от изминали години. Това означава, че държавното „Летище София“ ЕАД финансира ТИМ след приватизацията на превозвача, като го поставя в по-благоприятно положение спрямо другите участници на авиопазара. Това пречи на конкуренцията и съответно на навлизането на нискобюджетни компании, които биха стимулирали туризма в страната, както и евтиното пътуване на българските граждани. Неплащането на летищни такси от страна на най-големия клиент на летището означава по-скъпи услуги за всички останали превозвачи.

Затова предлагаме следните мерки за развитие на столичното летище:

1. „Летище София“ ЕАД да си потърси всички закъсняващи вземания от превозвачи, включително като спира обслужването на самолетите на неизрядните платци.

2. Разработка и прилагане на последователна стратегия за привличане на нискотарифни превозвачи, които да осигурят по-добро запълване на слабите за полети дни, както и часове от денонощието. Навлизането на повече авиокомпании на пазара ще означава по-ниски цени за потребителите, повече индивидуални туристи на българския пазар и по-добри условия за туризъм в чужбина за българите. В последните години нискотарифни превозвачи прекратиха полетите си от и до София, въпреки че някои поддържат редовни линии до Скопие и Букурещ. Заобикалянето на българския пазар от „евтините“ компании е в интерес само на един „монополист“ на пазара, който на всичко отгоре не си плаща и сметките за обслужване. Това според ЗЕЛЕНИТЕ спъва развитието на авиобизнеса, на туризма, както и устойчивото развитие на самото „Летище София“ ЕАД – може би именно с идеята да бъде концесионирано от „приятелски компании“, както се получи с летищата във Варна и Бургас.

3. Отказ от концесиониране на „Летище София“ ЕАД

4. Прехвърляне на 20% от акциите на „Летище София“ ЕАД на Сребърния фонд, така че част от приходите от дивиденти да отидат за бъдещи плащания на пенсии на българските граждани.

Национален съвет на ПП ‘Зелените’
София, 29.09.2012 г.



Етикети: , ,